Zarząd Regionu NSZZ "Solidarność" Pomorza Zachodniego

Brońmy Cargotaboru!

Zarząd Regionu skierował do posła Artura Łąckiego, przewodniczącego Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego pismo, związane z planami likwidacji szczecińskiego oddziału spółki PKP Cargotabor.

W piśmie czytamy:

„Zarząd Regionu NSZZ „Solidarność” Pomorza Zachodniego informuje, że Zarząd PKP Cargo S.A. przyjął plan likwidacji szczecińskiego oddziału spółki PKP Cargotabor. Ta decyzja stoi w sprzeczności z porozumieniami z załogą oraz z deklaracjami Janusza Janiszewskiego, doradcy prezesa PKP Cargo S.A, złożonymi podczas posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego w dniu 9 września 2024 r.

Przypominamy, że w czerwcu br., Zarząd Spółki PKP Cargo uzgodnił z pracownikami obniżki uposażeń o 20 procent, w zamian za brak zwolnień do 31 grudnia 2024 roku. Faktycznie zaś, wliczając zawieszone w kwietniu premie, nagrody i nadgodziny, pracownicy dla ratowania swoich miejsc pracy, obniżyli swoje pobory o około 40 procent. Jak się dowiadujemy, ich poświęcenie na nic się zdało, ponieważ Zarząd PKP Cargo S.A., w dniu 17 września, podjął decyzję o likwidacji czterech oddziałów, w tym szczecińskiego Cargotaboru. Spełnia się tym samym najczarniejszy scenariusz, zakładający zwolnienie 150 specjalistów wysokiej klasy z zakresu naprawy kolejowego taboru transportowego, w tym nieremontowanych nigdzie indziej węglarek i platform.

Podczas posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego, indagowany przez ministra Dariusza Wieczorka, przypominającego o konieczności dotrzymywania zawierania umów oraz posła Artura Łąckiego, który zauważył, iż wobec zapowiedzi budowania portu kontenerowego w Świnoujściu likwidacja Cargotaboru była pozbawiona logiki, przedstawiciel Zarządu PKP Cargo stwierdził, że wdrożone zostały procedury sanacji, a nie likwidacji. Zapewniał również o priorytecie, jakim jest ratowanie miejsc pracy (J. Janiszewski zapewnił, że pracę straci najwyżej 10 procent załogi) oraz dywersyfikacja produkcji.

Obecna sytuacja i decyzje, podjęte przez Zarząd Spółki PKP Cargo S.A. wskazują, że p. Janusz Janiszewski podczas posiedzenia Zachodniopomorskiego Zespołu Parlamentarnego świadomie wprowadził w błąd przedstawicieli parlamentu, władz lokalnych i strony społecznej. Zgodnie z informacjami, podanymi w projekcie porozumienia w sprawie zwolnień grupowych i przedstawionymi na spotkaniu Zarządu PKP Cargo oraz strony społecznej, zwolnieniami w całym kraju objętych ma zostać niemal 700 pracowników, a do całkowitej likwidacji przeznaczonych zostaną cztery sekcje  – w tym Szczecin.

Nie wiadomo, co poza subiektywnymi opiniami stoi u podstaw takiej decyzji. Pytany przez posła Jarosława Rzepę o przeprowadzone audyty, które zgodnie z prawem i logiką powinny poprzedzać wszelkie biznesowe czynności, doradca Zarządu PKP Cargo S.A. uchylił się od odpowiedzi.

Zarówno położenie geograficzne Szczecina, jak i jego infrastruktura, wymaga bazy remontowej dla transportu. Absurdem byłoby wożenie uszkodzonych wagonów do Poznania czy Gdyni, skoro tu, na miejscu mamy zarówno przystosowane hale jak i wysokiej klasy specjalistów. Szczecin nie może sobie pozwolić na utratę takiego kapitału.

Mając na uwadze powyższe, prosimy Państwa o pilne spotkanie oraz o skuteczną interwencję w obronie zwalnianych pracowników i likwidowanego zakładu.”

Pismo do pobrania >>>TUTAJ

Strona korzysta
z plików Cookies.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.